Hoe kun je van blije klanten superblije klanten maken? Door ze ontzettend te waarderen en ze een top ervaring te geven. Is dat ingewikkeld? Nee. Kost dat veel tijd of moeite? Nee, dat hoeft zeker niet! In deze blog vertel ik je over hoe kleine acties al grote impact kunnen hebben op de ervaring van je klanten met jouw bedrijf en dus positief bijdragen aan je klantbeleving, ofwel je customer experience.
Ik neem je even mee naar de zomervakantie van 2019. Wij verbleven met het gezin in een bungalow van Landal in Overijssel en na een ontzettend leuke week keerden we weer huiswaarts. Zoals bij het aanschaffen van bijna alle diensten of producten ontving ik een aantal dagen na thuiskomst een mail met de vraag of ik een enquête wilde invullen. Ik denk dat ik spreek voor velen als ik zeg dat ik die dingen amper invul. Ik vul ze alleen in als ik of erg ontevreden ben, of juist erg tevreden. Dat laatste was het geval dus een ik vulde de enquête in en gaf ze een mooie score. Dik verdiend!
De kracht van de ouderwetse ansichtkaart
Na een weekje lag er een ansichtkaart op de mat. Na mijn eerste gedachte ‘wie stuurt er nu nog een ansicht vanaf zijn vakantieadres’, viel me al snel op dat deze ansicht was verstuurd namens de medewerkers van het bungalowpark. Met een handgeschreven bericht bedankten ze ons voor het invullen van de enquête en hoopten ons snel weer te mogen ontvangen. Met een lach op mijn gezicht besefte ik dat mijn ervaring met dit park nu nog leuker is geworden. Het kaartje was ontzettend attent en persoonlijk.
Waarom dit kleine gebaar nu zoveel impact heeft? Na het afsluiten van mijn ervaring met het bungalowpark, het moment dat we thuis komen en weer in de waan van de dag terecht kwamen, slaagden zij erin om mijn al positieve ervaring toch nog wat op te rekken. Een extraatje, iets dat je niet verwacht, een positieve verrassing. Dat was dat kleine kaartje. Je wordt als klant gewaardeerd en dat geeft een fijn gevoel.
Ambassadeurs
Waar zorgt dit kaartje nu concreet voor? Het kaartje maakte mijn ervaring met het park/bedrijf dus nóg wat leuker, ik vertel anderen over het kaartje en als iemand een bungalow park zoekt voor een vakantie dan raad ik ze zeker dit park aan én wij zullen zeker nog een keer overwegen om terug te gaan. Je zou mij dus al een ambassadeur kunnen noemen. Natuurlijk niet door enkel en alleen dat ansichtkaartje maar ook omdat mijn algehele ervaring met het park goed was. Maar met extra acties als deze maak je van blije klanten echt superblije klanten die je ambassadeurs mag noemen. Geef je klanten niet een leuke maar een super ervaring en de kans is ontzettend groot dat ze anderen over jou gaan vertellen. Wist je dat 72% van de klanten een positieve ervaring deelt met 6 of meer personen? Jij kunt als ondernemer hard van de daken schreeuwen dat je product of dienst zo goed is, potentiële klanten geloven dit vele malen sneller van andere mensen/klanten.
Je ziet dus de kracht van dit soort kleine acties als het sturen van een bedankje middels een ansichtkaart. Natuurlijk zijn er talloze manieren om je klantbeleving een boost te geven. Bedenk eens hoe jij je klant een extra verrassing kunt geven. Iets dat ze niet verwachten maar ontzettend leuk vinden om te krijgen voor, tijdens of na het afnemen van jouw product/dienst. Die kleine moeite of dat kleine extra bedrag gaat je ontzettend veel extra blije klanten opleveren. Probeer het eens!
In de podcast hoor je al een paar eerste voorzetjes van hoe jij dit kunt toepassen in jouw bedrijf.
Heb je vragen over het verbeteren van je klantbeleving of heb je een idee en wil je even peilen of het wat is? Stuur me je vraag via een DM! Ik denk graag met je mee 🙂
Photo by Ylanite Koppens from Pexels