Vandaag ga ik je vertellen over het vinden van een eigen stijl. Ik maak zelf graag het onderscheid binnen een stijl tussen je fotografiestijl (de manier waarop je fotografeert) en je bewerkingsstijl (de manier waarop je bewerkt). Het hebben van een eigen stijl zegt wat over jezelf. Deze past bij je en staat voor jou en je fotografiebedrijf. Hij helpt je jouw stempel op je product te drukken en jouw persoonlijkheid te laten zien. En niet geheel onbelangrijk: hij helpt je bij het aantrekken van de juiste klanten. Ook wel zo fijn…
Dus samengevat: zeker iets dat je wilt hebben om te groeien. Maar een eigen stijl vinden is niet zomaar gedaan en veel fotografen zijn nog zoekende naar een stijl die bij hen past.
Want hoe doe je dat? Hoe vind je die eigen stijl? Waar begin je in hemelsnaam…
Ik weet nog precies toen ik ermee aan het klooien was. Ik was zwanger van de tweeling en ik wilde na hun geboorte echt vol gaan voor mijn fotografie bedrijf. Ik was inmiddels overtuigd dat ik ermee verder wilde dus zat ik met mijn dikke buik te surfen op het web naar die stijl die bij mij paste. Het duurde even voor ik een manier gevonden had om helder te krijgen wat mij aansprak en wat ik mooi vond.
Ik ben even terug in de archieven gedoken en heb de manier opgevist waarop ik mijn toenmalige stijl heb gevormd.
Ik heb ze teruggebracht naar 4 concrete stappen die jij ook kunt gaan zetten. Deze stappen ga ik nu met je doornemen en toelichten. Wanneer je aan de slag gaat met die stappen is het heel belangrijk om je echt te focussen op jezelf en andere invloeden zoals meningen en trends, om die echt buiten beschouwing te laten.
Daar gaan we:
STAP 1: Brainstorm over jouw ideale foto
We beginnen met iets belangrijks: laat voor nu los wat je nu beschouwt als jouw (tijdelijke) stijl of wat voor foto’s je nu maakt. We gaan namelijk eerst brainstormen over hoe jouw ideale foto eruit ziet. Dit doen we in woorden en omschrijvingen die bij jouw ideale foto’s passen.
Wij mensen denken namelijk in plaatjes wanneer we woorden horen. Dit gaan we dus nu omdraaien, want jij hebt vast een heel fijn plaatje in gedachte wanneer jij denkt aan jouw ideale foto. We gaan daar nu passende woorden bij zoeken. Laat Pinterest of Instagram dus nog even links liggen.
Noteer op een papier of digitaal, wat je te boven schiet wanneer je jezelf de volgende vragen stelt:
- Welk gevoel moeten jouw foto’s geven?
- Wat wil je dat je foto’s bij je klanten teweeg brengen? Wat moeten de foto’s met je klanten doen?
- Omschrijf jouw ideale foto met 5 woorden.
STAP 2: Pinterest bord maken
Houd je brainstorm ideeën bij de hand want we hebben ze straks nodig. We gaan nu een Pinterest bord aanmaken, meerdere zelfs.
We beginnen met Bord 1.
En geef die een naam a la Mijn stijl: feelings I Love. We beginnen met een bord waarbij je gaat zoeken naar foto’s die passen bij jouw zojuist opgeschreven woorden uit de opdracht van stap 1. Je verzamelt foto’s van hetgeen dat jij fotografeert (portretten, bruiloften, gezinnen, food, producten, wat dan ook…) die dus matchen met de woorden uit de brainstorm. Let er hierbij op dat je geen rekening houdt met de bewerking, maar alleen met het gevoel dat deze beelden je geven en dat ze passen bij de woorden uit je brainstorm. Je let hier dus ook automatisch meer op de manier van fotograferen. Probeer tenminste 20 foto’s bij elkaar te zoeken.
Op dit moment kun je samen met info uit de brainstorm (stap 1) en het maken van het eerste bord (stap 2, bord 1) concreet zien wat qua manier van fotograferen bij jou past, je fotografiestijl dus. Je ziet op het bord foto’s die laten zien wat jij omschrijft als jouw ideale foto.
Ga vervolgens bij jezelf na: maak ik dit soort beelden al nu? Zou ik de foto’s die ik nu maak omschrijven als mijn ideale foto? Wanneer je nog op zoek bent naar jouw stijl is de kans groot dat hier nog een en ander te winnen is. Nu je weet wat je wilt uitdragen met jouw foto’s, kun je je hier bewust op gaan focussen en zorgen dat jouw manier van fotograferen aansluit.
Dit doe je door simpelweg jouw huidige foto’s en de verzamelde foto’s op bord 1 te bestuderen en te benoemen wat jouw foto’s nog missen en aan die punten te gaan werken. Je maakt zo in een klap heel concreet waar je nu altijd al over twijfelde door het visueel te maken.
Dan krijgen we bord nummer 2 met in mijn geval weer de naam Mijn stijl maar dan met Edits I love
Je maakt nu een tweede bord aan en hierop verzamel je foto’s die je aanspreken, maar dan enkel op het gebied van bewerking. Waarschijnlijk zul je ook foto’s selecteren die thuis kunnen horen op bord 1, en dat is op zich prima, maar je focust je dus alleen op de bewerking die je aanspreekt.
Wanneer je minstens 20 foto’s hebt geselecteerd op je tweede pinterest bord beantwoord je de volgende vragen:
- Hoe omschrijf jij de bewerking die jij je het meest hebt opgeslagen?
- Welke kleur(en) of welk kleurenschema voert de boventoon?
- Wat doet de bewerking met de foto’s? Waar zorgt deze voor? Worden de foto’s bijvoorbeeld fris, zwaar, emotioneel, beladen, warm, moody, dromerig enzovoorts. Probeer het concreet te krijgen.
Met het aanmaken van het tweede bord hebben we gelijk helder welke bewerking bij je past. Je doet vervolgens hetzelfde als bij het eerste bord. Je legt je huidige bewerkte foto’s en de conclusie van je tweede Pinterest bord naast elkaar en noteer waar de verschillen zitten.
Wat zou nog moeten veranderen om je huidige bewerking te upgraden naar je de bewerking die beter bij je past, die je net hebt verzameld?
Daarmee komen we aan bij stap 3
Stap 3: vind een preset passend bij jou
Na het helder krijgen van jouw favoriete bewerkingsstijl in stap twee met het tweede bord, kun je met die kennis je huidige bewerking zelf handmatig gaan verbeteren maar je kunt ook gebruik maken van een zogenaamde preset.
Wat is een preset?
Presets zijn voorinstellingen die je kunt toepassen op je foto binnen een bewerkprogramma als Lightroom. Het is een configuratie van diverse instellingen die samen zorgen voor een bepaalde stijl of look van een foto. Een preset kun je online kopen en vervolgens installeren waarna met 1 druk op de knop die instellingen worden toegepast op je foto. Uiteraard kun je na het toepassen van die preset de instellingen nog fine-tunen zodat hij perfect werkt voor jouw foto want hij gaat simpelweg nooit op alle foto’s passen zonder er iets aan bij te schaven.
Een preset kun je natuurlijk ook zelf maken. Je begint dan vanaf scratch en nadat jij alle instellingen hebt goed gezet kun je die bewerkingen bij elkaar (de zelfgemaakte preset dus) opslaan als nieuwe preset en deze telkens opnieuw gebruiken.
Kopen of zelf maken
Presets kun je dus online kopen of zelf maken. Een preset zelf maken deed ik nooit eerder, puur omdat ik hier het geduld niet voor heb, maar het is zeker niet onmogelijk. Diverse zeer leerzame video’s op internet helpen je stap voor stap om je eigen preset te maken. Het geeft je wel het voordeel dat je een geheel unieke preset hebt waarvan jij tot in de puntjes weet uit welke instellingen hij bestaat.
Een preset kopen was voor mij destijds de beste keuze. Want ik was op zoek naar een bepaalde sfeer en consistentie die ik miste in mijn toen huidige bewerking. Ik ging dus op zoek naar een passende basis en die vond ik in een preset die ik inmiddels op al mijn foto’s gebruik. Ik pas ze toe op elke reportage maar omdat niet elke foto hetzelfde is pas ik diverse instellingen altijd nog lichtelijk aan.
Waar koop je presets?
Creatieve platformen zoals Etsy of Creative Market verkopen behoorlijk veel presets voor Lightroom en Photoshop. Je hebt ze voor bedragen tussen een paar euro en enkele honderden euro’s, van losse presets tot hele pakketten met meerdere presets bij elkaar.
Ook veel fotografen bieden tegenwoordig hun zelf gemaakte preset te koop aan. Speur het web eens af voor een preset die bij je past maar houdt daar natuurlijk je conclusie van het tweede pinterest bord goed in de gaten. Zoek een preset die daar zo goed mogelijk bij past.
Natuurlijk kun je zelf een eenmaal aangeschafte preset ook nog lichtelijk aanpassen om zo te komen tot jouw ultieme bewerking. Je komt een behoorlijk eind wanneer je zoekt op de eerder genoemde platforms of instagram of simpelweg via Google.
Oh ja een tip: preset bundels zijn vaak in de aanbieding tijdens acties als Black Friday en dergelijke. Zeker met grotere pakketten kan dit een hoop kosten schelen 🙂
Dan komen we aan bij de laatste stap:
Stap 4: jouw stijl zo concreet mogelijk
Met de voorgaande drie stappen kun je, wel met wat huiswerk, komen tot jouw eigen stijl. Maar hoe fijn zou het zijn om ook concreet op papier te hebben wat jouw nieuwe stijl precies inhoudt? Dit kan namelijk erg van pas komen wanneer iemand vraagt naar wat jouw stijl is en daarom is deze laatste stap gewijd aan het concreet maken van wat jouw stijl inhoudt zodat je dit kunt verwerken in je communicatie zoals je site of socials.
We gaan nu aan de hand van voorbeeldzinnen proberen te omschrijven wat jouw stijl inhoudt. Voordat we beginnen is het handig om nog even te kijken de uitkomst van je brainstorm van stap 1. Hier staan zeker weten woorden in die je kunt gebruiken.
Vul op de lege plekken jouw omschrijving in:
Mijn stijl kun je omschrijven als ___.
Hij is ___, ___ en ___ waardoor je ___.
Hij geeft een ___ gevoel en de bewerking zorgt voor ___.
Bij het zien van mijn foto’s voel je de ___.
Ik zorg voor herinneringen met een ___.
Door te focussen op ___ kan ik ___ met mijn foto’s.
Enzovoorts…
Deze vragen zijn wat meer gericht op lifestyle en bruidsfotografie maar dit kun je ook prima proberen bij andere genres binnen de fotografie. Je past dan de zinnen wat aan naar waar jouw klanten waarde aan hechten binnen die tak.
Deze stap kan even wat tijd kosten. Wellicht is het invullen van bovenstaande vragen nog niet zo lastig maar een echt overtuigende tekst over wat jouw stijl is en wat die betekent voor je klant, is soms even zoeken. Begin daarom eerst met bovenstaande zinnen en probeer vervolgens in een creatieve bui je tekst om te zetten en uit te breiden naar een goed samenhangend verhaal. Gun jezelf die tijd.
Een belangrijk element hierin is dat je wel staat achter hetgeen dat je opschrijft. Ga niet opschrijven wat je denkt dat jouw klant wil horen, schrijf alleen op waar jij in gelooft en wat jij kunt waarmaken. Dan krijg je een samenhangend en authentiek verhaal.
Succes met het vinden van jouw eigen stijl! Het gaat je lukken. Is het gelukt of lukt het toch nog niet? Laat het me weten, ik kijk graag mee 🙂