Ah, dat klinkt vast interessant toch? Zonder van je stoel af te komen kun je ontzettend veel meters maken voor jezelf en je bedrijf. Waar we net begonnen te herstellen van de eerste lockdown, brengt de tweede golf ons nu een nieuwe lockdown. In die eerste lockdown heb ik veel stil gezeten en tijdens deze tweede golf is mijn agenda ook leger dan ik zou willen.
Wat doen je dan tijdens dat soort gekke maanden? Zet stappen met je bedrijf, achter de schermen! Ik heb gedurende die maanden (en nu ga ik dat weer doen), zonder directe actie te ondernemen, m’n bedrijf stappen verder geholpen. Het zorgde voor duidelijkheid over mijn producten, mijn ambities en gaf me een nieuwe dosis energie. Hoe? Door afstand te nemen, de boel even de boel te laten en nadenken over wat ik nu echt wil.
Ik besluit in deze stillere periodes afstand te nemen en mijn eigen bedrijf te evalueren. Iets dat ik trouwens al snel doe als ik even de kans krijg om afstand te nemen omdat ik weet dat ik zo steeds dichter bij mijn droombedrijf kom 😉
Vraag jezelf af…
Ik heb de tijd genomen om te kunnen nadenken over:
– waar ik nu echt blij van word en of dat overeenkomt met wat ik bijvoorbeeld het afgelopen jaar heb gedaan/behaald.
– wat ik nog meer zou willen en ook over wat absoluut niet.
– welke klanten én opdrachten echt bij mij passen.
– of ik nog steeds sta voor het geen waar ik vroeger voor stond en of mijn kernwaarden dus zijn veranderd.
– of mijn definitie van succes is veranderd.
Helderheid voor een nieuwe dosis energie
Uiteindelijk heeft het stellen van deze vragen mij geholpen om helder te krijgen waar ik met mijn bedrijf naar toe wil. Ik heb nieuwe doelen geformuleerd passend bij mijn vernieuwde visie. Ik ga binnenkort werken aan een nieuwe site passend bij mijn vernieuwde ik. Ik ben een re-branding gestart om daarop aan te sluiten. Mijn bedrijf is positief veranderd of op zijn minst aangescherpt en dat voelt als een grote stap voorwaarts. Dat gaat vroeg of laat zijn vruchten afwerpen. Daarnaast heeft het mij een hele goede dosis nieuwe energie gegeven waarmee ik nu weer aan de slag kan!
Zo zie je, na een periode van ‘niets doen’ heb ik veel duidelijker wat ik de komende termijn ga doen en waar ik mij in de toekomst op ga richten. Zonder te bewegen heb ik op zakelijk vlak dus behoorlijk wat meters gemaakt. Je gebruikt de tijd die gedwongen vrij komt op deze manier ontzettend slim!
Maar serieus dames, dit is echt ontzettend goed om te doen voor je bedrijf. Zeker een keer per jaar. Je verandert als mens, de markt verandert, je klanten veranderen en je blijft alleen maar blij met je bedrijf als je goed in de gaten houdt of alles nog bij jou en je dromen past!
Photo by Ekaterina Bolovtsova from Pexels