Sinds een jaartje merk ik dat ik precies de mensen aantrek die ik wil aantrekken. Klanten waarmee ik het super goed kan vinden en bij veel klanten heb ik na de shoot of bruiloft nog contact omdat het gewoon leuk klikte. Het bereiken van je ideale klant is echt hemels, want dat maakt mijn werk gewoon nog veel leuker! Werken met alleen maar leuke mensen, ik teken ervoor!
Zoals ik al zei is het werken met je ideale klant echt geweldig. Het zijn mensen die snappen wat je bedoelt, weten wat je aanbiedt en voor mij een hele belangrijke: de waarde van jou en je product inzien! En geloof me, deze ideale klant heb ik zeker niet altijd al bereikt want zoiets moet groeien en je hebt bepaalde stappen nodig om je ideale klant te kunnen vinden, laat staan bereiken. Ik heb namelijk de afgelopen jaren goed gelet op bepaalde elementen in mijn bedrijf waardoor ik ze nu aantrek. Ik zal je uitleggen wat ik heb gedaan zodat je hier wellicht wat tips uit kunt halen.
- Ten eerste: laat jezelf zien. En nee, dat hoeft niet gelijk 24/7 altijd je neus op de socials maar het is logisch dat klanten willen weten bij wie ze eventueel gaan kopen. Ze kunnen maar 1 keer dat bedrag uitgeven dus moeten ze weten met wie ze te maken hebben. Laat zien wie je bent, wat jou jou maakt, wat je gekke trekjes zijn en hoe het werken met jou eraan toe gaat. Dat zijn namelijk de dingen die een potentiële klant kan gaan verwachten. Spreek je dan die klant ermee aan, dan blijven ze misschien wel plakken. Komen ze er zo achter dat je niet precies hun type bent? Dan verlaten ze je weer en dat is precies wat je wilt: dat is namelijk dus niet je ideale klant dus zaken doen daarmee gaat niet fijn zijn en je uiteindelijk niets opleveren.
Wat ik zou aanraden is om te beginnen bij Instagram stories. Laat hiermee regelmatig iets van jezelf zien, en dan ook je gezicht op de camera, niet alleen maar beelden met een leuk tekstje waarbij jij verscholen bent 😉
Begin eens met vertellen in het kort wie je bent, wat je doet en nodig mensen uit om met je te connecten. Laat eens zien hoe je dag eruit ziet of wat je doet als je camera niet in je handen ligt. Neem je publiek eens mee in de dilemma’s die je hebt en vraag ze om hun mening door middel van de poll stickers. Een hele goede manier om engagement op te wekken.
Laat zeker ook iets persoonlijks zien zodat ze zien dat je mens bent 😉 Natuurlijk moet je niet doorschieten in stories van je kids, kat of partner want ze connecten met je vanwege wie jij bent en wat je doet. Dus vind een goede balans in privé stories en werk-gerelateerde stories. Dit is een balans die je overigens gewoon moet gaan opzoeken. Dit is voor iedereen anders. Begin er gewoon mee, dan zie je snel genoeg wat werk en wat niet werkt. Zorg dat je in ieder geval niet een ontastbaar persoon wordt maar dat je dicht bij de mensen staat en vertrouwen opbouwt.
- Zorg voor fijne About pagina op je website. Pak een recente professionele foto van jezelf en kies er eentje waarin je in de camera kijkt, voor die connectie met je potentiele klant. Verder kan je het beeld aanvullen met wat persoonlijke plaatjes die veel vertellen over wie jij bent.
Verslaafd aan chocola? Helemaal gek van Formule 1? Of ben je beste vrienden met je 5 katten? Genoeg klanten herkennen zichzelf hierin en onthouden deze weetjes! Zo heb ik al meerdere keren na een bruiloft of een shoot een zak maltesers of een reep tony’s witte chocolade met framboos mogen ontvangen. Dit weten zij omdat ik dat dus op mijn site heb staan 😉
Qua tekst valt er ook nog wat te behalen. Ik zelf word altijd een beetje kriebelig van een omschrijving waarin je vertelt over dat je al vanaf kinds af aan een camera in je handen had en dat je blij wordt van fotograferen. Dat mag ik hopen ja, anders zou ik toch een andere baan zoeken. Ook vertellen dat je al 15 jaar fotografeert is in mijn ogen niet een garantie voor kwaliteit, er zijn namelijk voldoende fotografen die relatief gezien vrij kort bezig zijn, maar ontzettend gewild zijn en een rete succesvol bedrijf runnen. Weglaten die onnodige teksten dus.
Voor een klant is het belangrijk dat ze zichzelf terugzien in jou en in dit geval jouw teksten. Wat jij vertelt over je intrinsieke motivatie (dat is wat jouw drijfveer is om dit vak uit te oefenen) kan iemand aanspreken of afstoten. Wanneer klanten dan een klik voelen op papier, zeg ik dan maar even, dan zijn ze overtuigd van jouw als persoon. Dat in combi met overtuigd zijn in hetgeen dat je maakt, maakt dat de keuze op jou valt.
- Zorg voor een perfecte combinatie van jouw verhaal met een onweerstaanbaar aanbod. Ik ben dan wel bij puntje drie maar ik hoor je denken: ‘intrinsieke motivatie… phoe hee, kun jij die voor mij niet even fixen?’ En ik snap dat totaal want het vinden van jouw verhaal waarin ik het in het vorige puntje had is een behoorlijke stap. Pas wanneer je jouw verhaal compleet hebt en in je eigen woorden kunt omschrijven waarom je doet wat je doet kun je echt je ideale klant gaan bereiken.
Maar ook jouw aanbod moet perfect passend zijn bij je klant. Zorg daarom dat je weet waar jouw klant naar op zoek is. Weet wat de problemen zijn van jouw klant voor het boeken van een shoot. Wat is die oplossing die jij ze kunt bieden. Het klinkt nu allemaal best zwaar maar ik heb zelf ervaren dat het echt ontzettend waardevol is om deze stappen allemaal te doorlopen zodat je uiteindelijk zo helder hebt waarom je doet en wat je doet, dat het ondernemen echt geweldig gaat worden en alle puzzelstukjes op zijn plek vallen.
Niets is zo zwaarder dan jezelf als iemand anders voordoen en niet kunnen zijn wie je echt bent. Dat is eigenlijk gewoon toneel spelen en dat houdt je niet lang vol. Daarnaast ga je dus de verkeerde mensen aantrekken waar je weer ongelukkig van wordt dus je bent het jezelf bijna verplicht om te deep-diven in jouw reden voor het doen wat je doet.
Maar goed… komen tot een goed verhaal en een aanbod dat daar op aansluit was een behoorlijke zoektocht. Maar de online training Ondernemen vanuit Authenticiteit van Raisa Zwart heeft me vorig jaar zoooo bij geholpen. Ik heb eeeeecht heel veel aan die training heb gehad: hij heeft 4 modules die je met een werkboek doorloopt in zo’n 4 weken (maar ook op je eigen tempo mogelijk). Raisa stelt exact de juiste vragen om over na te gaan denken waarna je ineens beseft dat je je why te pakken hebt samen met een super aanbod! In plaats van te focussen op andere ondernemers en wat zij doen, ben ik me toen goed gaan richten op mijzelf en de dingen waar ik voor sta en die ik wil doen. Zoals Raisa zelf omschrijft: ze geeft je handvatten om jezelf nog beter te leren kennen, om woorden te geven aan jouw verhaal en zo onweerstaanbaar te worden voor jouw ideale klant. En dat is wat ik in mijn ogen echt heb bereikt!
Linkjes voor de geïnteresseerden
Mocht je geïnteresseerd zijn: KLIK HIER voor de training die ik toen volgde en hij is nu nog steeds te volgen. Mocht je in de fase van je onderneming zijn waarin je zegt: oh man, dit heb ik echt nodig, ga dan eens kijken. Mocht je overtuigd zijn dan kun je ook nog eens met de code IAMWITHJESSICA 50 euro korting krijgen bij het uitchecken. Scheelt toch weer wat! 😉
Ik kan me heel goed inbeelden dat je dit hoofdstuk van het ondernemen voor je uitschuift en er niet in wil duiken omdat het misschien wat onduidelijk is en niet 1,2,3 op tafel hebt liggen. Maar omdat het zo’n grote basis van je fundering is is het echt een stap je die je vroeg of laat (en dan liever zo vroeg mogelijk) moet gaan doen.
Ik hoop dat ik je heb meegegeven hoe tof het kan zijn als je je ideale klant bereikt. Ga voor jezelf ook eens na: bereik ik mijn ideale klant al? Weet je wel wie jouw ideale klant uberhaupt is? Voor sommige is er misschien nog wat werk te doen maar geloof me, het geeft zo veel rust en FUN om die klant te bereiken. Het is de moeite van het uitvoeren en het toepassen van alle dingen die ik net noemde echt waard.Â
Deze blogpost bevat een affiliate linkje naar de cursus van Raisa. Dit doe ik alleen wanneer ik echt overtuigd ben van in dit geval haar product en we er samen beter van worden. Jij een mooie korting, ik een kleine beloning 🙂