Een portfolio is in andere woorden niets anders dan jouw etalage waarmee je laat zien wat jij kunt. Voor ons fotografen is het een verzameling van beeldmateriaal die potentiële opdrachtgevers (ofwel je toekomstige klanten) laat zien wat zij kunnen verwachten als ze een product of dienst bij jou afnemen. Een best belangrijk element van je promotie bij het binnenhalen van klanten dus. Heb je geen portfolio, dan weten klanten simpelweg niet wat ze aan je hebben en zullen ze niets bij je afnemen.
Er zijn verschillende situaties waarin je behoefte kunt hebben aan portfolio materiaal. Zo heb je portfolio materiaal nodig wanneer je:
- Aan het begin van je fotografie business staat of je hebt een nieuw te lanceren product of dienst en je hebt nog geen materiaal om promotioneel te kunnen inzetten
- Een tekort aan beelden hebt die je met toestemming mag inzetten voor promotionele doeleinden
- Een nieuw soort/type klanten wil bereiken en hebt daarvoor nieuw portfolio materiaal nodig dat je kunt gebruiken voor promotie
Dus zowel beginnende als gevorderde fotografen hebben wel eens behoefte aan nieuw portfolio materiaal. Ik verzamelde 7 verschillende manieren om je portfolio weer een boost te geven met nieuw materiaal. Je kunt ze allemaal eens proberen of de manier kiezen die het beste bij je past.
01 Deelnemen aan een styled shoot
Een styled shoot, je hebt het vast al vaker zien langskomen, want de styled shoots schieten momenteel als paddestoelen uit de grond.
In de basis is een styled shoot een georganiseerde fotoshoot waarbij een of meerdere personen een setting creëert met verschillende leveranciers, passend bij een thema of onderwerp, om zo te komen tot een geënsceneerde serie foto’s die alle leveranciers die deelnemen aan de shoot kunnen inzetten voor promotiedoeleinden. Van kleding tot locatie, van modellen tot accessoires, natuurlijk afhankelijk van het onderwerp van de styled shoot.
Diverse creatieve fotografen en/of ondernemers organiseren zo’n styled shoot speciaal voor andere fotografen om hen zo een knallende serie foto’s te laten maken zonder rompslomp en geregel, want dat nemen zij op zich. Een prachtige manier dus om je portfolio te updaten. Let wel op het feit dat je voor deelname aan een styled shoot een toegangsprijs betaalt. Logisch, want er gaat een hoop tijd en moeite zitten in het organiseren van styled shoots. Het voordeel van deelnemen aan een styled shoot is dat je binnen 1 dag kan beschikken over nieuw materiaal. De toegang is dan een investering waarmee je erg veel tijd wint.
02 Een styled shoot zelf organiseren
Naast je inschrijven voor deelname aan een styled shoot kun je ook overwegen om een eigen styled shoot te organiseren. Verzamel een leuk clubje mensen om je heen en verdeel de organisatie. Besef je dat dit natuurlijk wel een goede bak organisatorisch vermogen vergt en er gaat een hoop tijd in zitten.
In maart 2019 organiseerde ik samen met een aantal andere fotografen een styled wedding shoot. Iedereen zocht in haar netwerk voor passende leveranciers en na een aantal maanden vol honderden whatsapp berichten, tal van mails en een stevige investering in tijd en geld was daar ineens een prachtige dag met een geweldig team, top leveranciers en niet te vergeten een prachtige serie foto’s waar ik nog steeds met veel plezier en trots naar kijk. Het heeft me zeker een boost gegeven wat betreft mijn (toen nog beginnende) bruidsfotografie portfolio (zie headerfoto!)
Good to know:
- Maak een goede inschatting voor de tijd en kosten die je eraan kwijt bent
- Zorg voor helderheid en maak met alle leveranciers goede afspraken en leg dit vast op papier/email.
- Je kunt eventueel andere fotografen toelaten die een bepaald bedrag betalen om aan te sluiten. Natuurlijk kun je ook besluiten de styled shoot besloten te houden.
03 Openbare oproep
Gebruik je eigen kanalen om een openbare oproep te plaatsen. Vaak komen er voldoende mensen op zo’n oproep af wat ook weer zorgt voor een boost voor je online zichtbaarheid. Handig zou je denken maar er kan ook een luchtje aan zitten. Een paar korte tips: Plaats je een oproep? Zorg dan dat je in de tekst het woord ‘gratis’ vermijd en gebruik daarvoor in de plaats bijvoorbeeld ’ter waarde van…’. Dus in plaats van ‘Sta je model, dan ontvang je een gratis serie foto’s’ schrijf je ‘Sta je model, dan ontvang je een serie foto’s ter waarde van €299,-’. Je laat zo zien dat er tegenover hun eventuele medewerking een ontzettend waardevolle tegenprestatie staat.
Je zult zien dat bij een oproep voor een portfolioshoot vaak veel reacties van mensen komen die niet aan jouw eisen voldoen maar vaak gewoon uit zijn op een gratis fotoshoot. Bedenk daarom vooraf goed wat je eisen zijn en zet dit in de oproep. Denk aan de gewenste locatie, dag, tijdstip, kledingstijl, leeftijd en dergelijke. Komt er een aanmelding binnen die niet aan je eisen voldoet? Dan is het ook niet moeilijk om deze te melden dat je graag verder zoekt. Let wel op: hoe meer eisen je stelt, hoe kleiner de groep wordt die zich zal gaan aanmelden.
Heb je eenmaal een of meerdere modellen gevonden hou dan goed voor ogen: jij beslist de kaders, wat je oplevert, wat je online plaatst, e.d. Ik adviseer om ook deze ‘klanten’ eerst akkoord te laten gaan met met je algemene voorwaarden ook al is het een portfolioshoot. Vaak zijn mensen dan wat gemakkelijker omdat het gratis is ten nadele van jou. Let hier dus goed op! Natuurlijk, ik schets het wellicht wat negatief maar ik weet in welke kuilen ik in het verleden ben gevallen waardoor ik jou graag help deze kuilen te vermijden 😉
04 Offline mensen benaderen
Ga eens na in je eigen netwerk of je mensen kent die lijken op je eigen ideale klant. Gezinnen of koppels die hetzelfde profiel hebben als jouw ideale klant. Je zou ze zelf kunnen benaderen met de vraag of ze eens voor je lens willen staan in ruil voor een mooie set foto’s. Het voordeel van het offline (en dus onzichtbaar) op zoek naar modellen is dat je de shoot net als een echte shoot kunt laten voorkomen. Je hoeft niet bij elke foto die afkomstig is van de portfolioshoot te vermelden dat je deze maakte tijdens een gratis portfolioshoot. Hij kan net zoveel credits krijgen als een ‘echte / betaalde’ shoot 😉 Daarnaast hoef je je niet bezig te houden met alle reacties van mensen die niet voldoen aan je eisen. Deze mensen netjes bedanken voor hun reactie kost natuurlijk ook tijd.
05 Oud klanten benaderen
Heb jij al eens mensen gefotografeerd die je echt de stempel ‘ideale klant’ kunt geven? Of klanten die enorm dicht in de buurt komen? Waarom vraag je ze niet nogmaals voor je lens te staan maar dan ter uitbreiding van je portfolio. Jij weet wat je aan hen hebt, zij weten wat ze aan jou hebben. Wat je dan natuurlijk kunt doen is je shoot zo inricht dat hij wel aan jouw voorwaarden voldoet. Ik heb deze manier van het boosten van mijn portfolio al vaker gedaan. Wat ik dan bij voorbeeld doe bij het benaderen van oud klanten is een pinterest bord meesturen met de stijl van kleding en/of fotografie die ik voor ogen heb. Net als bij de bovenstaande shoots bepaal ik als fotograaf de locatie en het tijdstip van de shoot en natuurlijk plannen we dan in overleg de datum.
06 Eigen bff, zus of buurvrouw vragen
Soms heb je niet zo’n groot netwerk of zijn oud klanten niet je eerste keuze. Wat je dan kunt doen is eens in je meest directe omgeving zoeken: denk eens aan je zwangere zus, het gezin van je buurvrouw of je bff met haar partner. Zeker als je net begint met fotograferen is het extra fijn om te kunnen shooten met deze groep mensen omdat je ze al goed kent. Je voelt je vrijer om ze aan te sturen en om de tijd te nemen om te experimenteren. Ook ik shoot nog regelmatig met modellen uit deze groep om mijn portfolio uit te breiden of om een idee uit te proberen voor ik het aanbied als product. Ideaal!
07 Oproep doen op een facebookgroep met collega’s / dienst uitwisselen
Tot slot wil ik een hele leuke optie toevoegen aan het rijtje. Ga eens naar een van de vele Facebookgroepen voor fotografen en/of ondernemers en doe daar een oproepje voor een portfolioshoot. Je kunt vragen of er een andere fotograaf is die het leuk zou vinden om model te staan voor jou t.b.v. je portfolio. Maak duidelijk wat je zoekt, voor wanneer en waar (+ alle andere voorwaarden die je wilt stellen) en plaats een oproep op bijvoorbeeld de Facebookgroep van Female Frames.
Het voordeel daarvan is dat je kennismaakt met een collega fotograaf en er vast ook leuke contacten aan overhoudt. Het is natuurlijk ook een optie om in te zetten op een wederdienst waarbij jullie van elkaar foto’s maken om voor beide portfolio’s te kunnen gebruiken. Probeer het eens uit!